Thursday, November 3, 2011

Al-kisahnya ... Periuk Nasi dan Harapan.







Salam...


Cuppa tergerak untuk menceritakan tentang pengalaman cuppa bekerja di dalam satu company. Yakni compani cuppa bekerja sekarang. mungkin ada pembaca tahu dimana cuppa bekerja dan tahu apa yang terjadi dalam tahun 2011. Cuppa tergerak untuk bercerita tentang hidup cuppa dan rakan-rakan seangkatan dengan cuppa disebabkan satu teguran dari salah satu client company Cuppa. Disebabkan statement beliau telah membangkitkan cuppa dari tidur. nanti cuppa akan nyatakan ape statement client kami.


Company cuppa adalah satu company contractor dalam bidang oil and gas. memang boleh dibanggakan sebab Cuppa ini adalah salah satu company yang competitive. Antara company yang mempunyai banyak aset. kapal dan kelengkapan yanh mungkin tiada pada company lain pada satu ketika dulu.


Kisahnya bermula apabila company mendapat durian runtuh. Satu peruntukkan besar telah jatuh keriba company dan membuat semua orang atasan tersenyum. Projek pula datang dengan projek jangka panjang yang dijangka dapat meningkatkan lagi status company pada masa akan datang . Cuppa dan rakan lain juga terasa tempiasnye apabila kami dapat bonus yang agak besar. Orang atas pula berkerata baru, rumah menjadi taraf banglo. dan cuppa pun dapat kawin. ahaks...


Akan tetapi , kisah diatas berlaku dalam sekalip mata. ia cerita dua tahun lepas. Sudah basi untuk dibangga-banggakan. bermula apabila ada orang yang rambang mata. Bermulalah kisah-kisah seperti drama Corporate yang ada di dunia television. Bergaduh sesama sendiri. perebutan kuasa jelas berlaku di dalam company ini. Sehingga sekarang cuppa rasa ada dua kali bertukar management. 


Bermula dari perebutan kuasa berangkailah dengan masalah kroni. Kos dikurangkan dengan memotong allowance, buang pekerja etc. Pekerja yang dibuang hanyalah pekerja bawahan yang tidak memerlukan kos yang tinggi dibuang. Tetapi pekerja baru yang tinggi gaji dan pangkat diambil. Bagi Cuppa dalam keadaan company memang tidak perlu.  Bila sudah banyak kroni, banyak jawatan baru yang timbul head department tu la... ini lah... banyak insan yang dibuang  digantikan dengan manusia yang suka mengusap bos dari hasil kerja.






Environment office yang seperti satu keluarga pada satu ketika dulu kini sentiasa berdebat. Mana  tidak, orang atas makan duit tepi, Pekerja mangsa untuk selesaikan. So, berbalahlah para pekerja menunding jari menyalahkan satu sama lain. Yang bersabar tahan, yang tidak terus tarik diri untuk mencari kerja ditempat lain.


Ini terjadi pada awal tahun ini. Hasilnye sekarang, company menanggung hutang yang berjuta disebabkan kesilapan orang atasan yang lalu. Peruntukan yang jatuh keriba banyak tidak tahu kemana mengalirnya . Hanya orang atasan yang tahu. Maklum lah, tiba-tiba berkereta yang terlalu mewah, banglo pun upgrade pada satu masa dulu... ermmmmm.. anda fikir la kemana peruntukan tu pergi ya...


Akan tetapi masih ada pekerja yang masih bersungguh-sungguh untuk memajukan company. Membantu Company dalam kesusahan sekarang dengan harapan yang menggunung ia akan jadi seperti sedia kala. Bagi Cuppa, susah company nak maju kalau dulu ada yang berkedudukan diatas sentiasa mengamalkan " curi duit dalam poket sendiri".






Saat-saat ini lah Cuppa teringatkan bualan kosong Cuppa dengan seoarang client. Pekerja seperti Cuppa yang bersungguh- sungguh untuk memanjukan company dalam erti kata lain, cari duit untuk company dihargai oleh orang atasan? .kalau betul kenapa masih hidup bermewah-mewah. ermmmm... persoalan dari client ini lah yang membuatkan Cuppa berfikir panjang dan tersedar. Adakah Orang-orang bawahan seperti Cuppa ini dihargai disini. 


persoalan:
1. hala tuju?
2. jaminan?
3. kata putus setiap langkah?
4. adakah ini boleh dikategorikan penindasan.(orang atasan gaduh, yang kecil semut dibawah jadi mangsa)


harap managment yang baru ni akan buat seautu yang mendatangkan hasil yang positive.
tiada lagi pencuri poket sendiri. tiada lagi kroni.


Salam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...